Zo word je invloedrijk op internet in zeven tips (en een dikke afrader)
Inspiratie
gisteren · 19:28| Leestijd:5 min
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Log in en probeer Visie digitaal 2 weken gratis. (De proefperiode stopt automatisch.)
Gratis proefperiode aanvragenHeb je al een abonnement?
Gratis inloggen
Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Leuk natuurlijk, al die bekende internetgezichten, maar wat als je er zelf een wilt worden? Dat kan. Misschien. Visie helpt je op weg in zeven overzichtelijke tips.
Tip 0: doe het niet
Dat is de eerste (of nulde) tip, en wel vanwege een heel eenvoudige reden: influencer-zijn combineert twee factoren die mensen ongelukkig maken. Allereerst social media. In het grootschalige onderzoek De Hartslag van Nederland uit 2024 blijkt dat social media samen met sigaretten en alcohol het laagst scoren als bron van geluk. Goed eten, familie en vrienden staan bovenaan de lijst.
Als je geluk zoekt, dan vind je het dus niet online. En dan beroemdheid. Ook daar is veel onderzoek naar verricht en – verrassing – beroemd-zijn maakt niet gelukkig. Beroemde mensen (in dit geval tv- en filmsterren, opgetekend in het boek Film and Television Stardom) omschreven in een groot onderzoek uit 2008 hun leven met de volgende frasen: “eenzaam”, “onzeker”, “een voortdurende inbreuk op je familieleven”, “alsof je in een vissenkom leeft”, “opgesloten in een kamer zitten” en “zo veel mensen die je denken te kennen en onbehoorlijk dichtbij komen”. Welkom in het leven van een influencer.
Wat is een influencer eigenlijk?
Tip 1: kies een niche
Maar goed, wil je toch een influencer worden, maak dan een duidelijke keuze waarmee je bekend wilt worden. Kies iets waar je weinig concurrentie in hebt, maar waar wel interesse voor is. Neem bijvoorbeeld de vrijwilligers van het Britse Tank Museum, die succesvol werden met het uitleggen van tank-techniek. Of Debby van der Zanden, die in het Twents vlogt. Of Bregje Schippers, die de mooiste wandelroutes deelt op Instagram.
Tip 2: bedenk waar je zichtbaar wilt zijn
Social media zijn er in vele soorten en maten. Het grootste potentieel vind je op YouTube (twee miljard gebruikers, jong en oud), Instagram (mooie plaatjes en filmpjes, niet te inhoudelijk), TikTok (jongeren, snel, korte filmpjes), Facebook (nog steeds erg groot onder ouderen), X (voorheen Twitter, korte berichten) en SnapChat (gebruikers zijn gemiddeld rond de 20 jaar, korte, creatieve berichtjes).
Verwacht geen wonderen, maar blijf trouw berichten posten
Tip 3: heb geduld
Bekend worden kost tijd. Influencers bouwen vaak jaren aan het aantal volgers. Dus verwacht geen wonderen, maar blijf trouw berichten posten en hopen dat je steeds vaker oppopt in de algoritmes (zie tip 5).
Tip 4: word een merk
Als je écht bekend wilt worden, dan moet je over jezelf denken als over een merk. Bedenk een flitsende naam en een aansprekend motto. Zorg voor een professionele uitstraling. Maak een lijstje van je beste eigenschappen en zet die vooraan in de etalage, en bedenk vooral ook goed welke onderdelen van je leven je níét in de etalage wilt zetten. Werk aan een marketingplan of huur daar een persoon voor in. En dus ook: neem reacties niet persoonlijk, anders houd je het niet lang vol. Dat wil overigens niet zeggen dat je niet ‘authentiek’ of ‘jezelf’ moet zijn: mensen willen dat graag. Maar doe het beheerst en met mate.
Tip 5: heb geluk
Slecht nieuws: je hebt maar beperkte invloed op jouw invloed. Alle social media werken met ondoorgrondelijke algoritmes: wiskundige formules die bepaalde dingen heel zichtbaar laten zijn en bepaalde dingen niet. Interactie is vaker zichtbaar (zie hieronder) en zaken waarvan social media verwachten dat mensen ze saai of oninteressant vinden, niet. Daar kun je mee spelen, maar een dosis geluk is gewoon nodig.
Wat denk jij?
Laat jij je beïnvloeden door influencers?
Tip 6: zorg voor interactie
Als je wilt groeien, zul je in gesprek moeten gaan met volgers. Hoe meer mensen reageren op je content (lelijk woord voor ‘alles wat je plaatst’), hoe zichtbaarder je wordt op social media. Zorg dat mensen liken (op het duimpje klikken) en subscriben (je gaan volgen). Reageer op reacties, kom erop terug in volgende video’s en je zult zien: jij wordt zichtbaarder en je publiek wordt trouwer.
Tip 7: investeer
Alle mooie beloften ten spijt: influencer worden gaat zelden vanzelf en kost bijna altijd geld. Investeer dus. Allereerst in spullen (goede camera en belichting voor video’s). En daarna zul je moeten adverteren, zodat je zichtbaar wordt. Koop overigens vooral geen ‘volgers’. Dat kan, maar het levert weinig op en als het platform (bijvoorbeeld Instagram) erachter komt, lig je eruit.