
Hoe ontspant muzikant Jafeth Bekx? 'Ik breng de avond graag door met familie en vrienden'
Leestijd: 3 min
Als muzikant, aanbiddingsleider, spreker en initiatiefnemer van stichting Zera worship heeft Jafeth Bekx (38) een volle agenda. Hoe vindt hij momenten van ontspanning?
Hoe ontspan jij je na een drukke werkweek?
“Ik houd ervan om tijd door te brengen met mijn vrienden. Daarnaast sport ik regelmatig – ik doe aan crossfit en zaalvoetbal – wat me helpt mijn hoofd leeg te maken. Op zondagavond kijk ik graag Studio Sport.”
Wat doe je het liefst op zaterdagavond?
“Ik breng de avond graag door met familie en vrienden, bijvoorbeeld met een gezellig etentje of een bordspel, zoals risk. Ontspanning en plezier staan daarbij centraal.”
Hoe ziet jouw ideale zondagochtend eruit?
“Op zondagochtend ga ik het liefst naar de kerk. We zijn deel van Jesus Central Church in Gouda, waar we ons erg thuis voelen. Het is een jonge, actieve gemeente, die als een warme familie voelt. Als ik niet elders hoef te spreken of te spelen, ben ik daar zondags te vinden.”
Wat is het mooiste boek dat je ooit hebt gelezen?
“No compromise van Melody Green. Een indrukwekkend boek over het leven van haar man en zanger Keith Green. Hij had met zijn christelijke muziek veel impact op zijn omgeving. Op 28-jarige leeftijd kwam hij plotseling om het leven door een vliegtuigongeluk. Het boek liet mij vooral zien hoe groot de invloed van één leven kan zijn, ook als dat kort is.”
Naar wat voor muziek luister je graag?
“Bij ons staat er altijd muziek aan. Meestal is dat worship- of kindermuziek, maar mijn muzikale smaak is heel breed. Ik kan ook genieten van muzikale virtuozen als Jacob Collier of Snarky Puppy.”
Wat is je favoriete gerecht?
“Mijn favoriete gerecht is beef wellington, vooral als ik het zelf maak. Ik neem echt de tijd om dit klaar te maken en daar geniet ik enorm van.”
Het leven draait uiteindelijk om relaties, in de eerste plaats met God en daarnaast met de mensen om je heen
Op wie ben je het meest trots?
“Ik ben erg trots op mijn vrouw en kinderen, familie en goede vrienden. Het leven draait uiteindelijk om relaties, in de eerste plaats met God en daarnaast met de mensen om je heen. Ik voel me gezegend met al deze mensen in mijn leven, van wie ik enorm geniet.”
Tot slot een dilemma: nooit meer nieuwe muziek uitbrengen, of nooit meer oude favorieten zingen?
“Dat is een lastige keuze. Dan kies ik toch voor nooit meer oude favorieten zingen. Er zijn namelijk altijd nieuwe woorden en melodieën die het verhaal van God op een eigentijdse manier tot leven kunnen brengen.”
Tekst: Laura Hooijer

Hoe komt EO-bestuurder Janneke Koorevaar tot rust? 'Na een dag op kantoor minstens een uur naar buiten'





