
Zij kwamen tot geloof: maak kennis met deze 4 jongeren uit de nieuwe EO-documentaire 'Generatie Gebed'
Samuel, Quinty, Bram en Nikki over hun geloofservaringen
Leestijd: 6 minDoor Gert-Jan Schaap
Van een geplande doop tot een onverwachte bekering: in de nieuwe EO-documentaire ‘Generatie Gebed – wat bezielt Gen Z?’ vertellen vier jonge mensen hoe geloof, twijfel en gebed hun leven vormen. Wie zijn Samuel (17), Quinty (27), Bram (19) en Nikki (18)?
Terwijl Nederland al jarenlang ontkerkelijkt, zien onderzoekers onder Generatie Z iets bijzonders gebeuren: steeds meer jonge mensen raken geïnteresseerd in het christelijke geloof. In Generatie Gebed volgen documentairemakers Jan Hendrik Smeenge en Sahar Meradji vier Gen Z’ers voor wie dit geldt. Wat bezielt hen?
‘Je hoeft niet perfect te zijn om naar God te gaan’
Samuel (17) woont in Purmerend en doet voor de tweede keer vijf havo. Dat laatste was balen. “Ik zakte vorig jaar op 0,1 punt.” Tegelijk past het ook bij hoe hij zelf naar het leven kijkt: vallen, opstaan en doorgaan. Buiten schooltijd sport hij veel en is hij bijna altijd met muziek bezig. Piano, gitaar, drums, bas, zingen, dansen: “Stilzitten is niet echt mijn ding.”
Dat was voor mij echt een wake-up call
Samuel groeide op met geloof als vast onderdeel van thuis. Kerkgang, bidden en Bijbellezen: het hoorde er allemaal bij. Toch werd zijn geloof de afgelopen tijd persoonlijker. Daar ging ook een periode aan vooraf waarin hij merkte dat hij er juist van afdreef. “Toen ik merkte dat ik al maanden niet meer bad, schrok ik van mezelf. Dat was voor mij echt een wake-up call.”
Rond Pasen wilde Samuel zich laten dopen. “Ik dacht lang dat ik eerst beter moest worden voordat ik me kon laten dopen,” zegt hij. “Nu geloof ik juist dat je bij God mag komen zoals je bent. Je hoeft niet perfect te zijn, en ik wilde niet nóg langer wachten met mijn doop.”
Op school, online en in gesprekken met vrienden komt hij veel vragen tegen over geloof, wetenschap en waarheid. “Zulke vragen maken mijn geloof niet kleiner, maar juist bewuster”, zegt hij. “Ik heb niet op alles een antwoord, maar ik wil wel leren om eerlijke gesprekken over geloof te voeren.”
‘Ik ben nog steeds aan het ontdekken wie ik in Christus ben’
Voor Quinty (27) begon alles in december 2024, tijdens een kerstviering in een kerk. Daar kwam ze tot geloof. In juli 2025 liet ze zich dopen. Sindsdien is haar leven anders. “Niet alsof je dan ineens van alles geheeld bent”, zegt ze, “maar er is wel een nieuwe richting gekomen.”
Voor haar bekering was Quinty bezig met New Age en zocht ze veel in de blik van anderen. Bevestiging speelde een grote rol: in hoe ze zich presenteerde, hoe ze zich kleedde en welke keuzes ze maakte. Nu kijkt ze daar anders naar. Ze probeert minder te leven vanuit waardering van mensen en meer vanuit wie ze voor God mag zijn. Dat werkt door in kleine en grote dingen: van de muziek waar ze naar luistert tot hoe ze nadenkt over liefde, relaties en identiteit.
Na haar bekering dook Quinty "vol in de Bijbel" en volgde ze een Alpha-cursus. Eerst twijfelde ze nog of ze wel moest gaan, maar juist daar vond ze woorden voor haar nieuwe geloof én nieuwe vriendschappen. Toch is haar verhaal niet dat van een strak omlijnde omkeer. “Wat betekent het om een identiteit in Christus te hebben? Wie ben ik in Hem? Dat is voor mij nog wel een ontdekkingstocht.”
Juist daarin zit voor Quinty de kern: geloven is geen eindpunt, wel een proces. Een weg waarop oude patronen soms terugkomen, maar waarop ze ook steeds meer ontdekt wat het betekent om haar bevestiging niet in mensen, maar in God te zoeken.
‘Juist door kritiek ga ik beter nadenken over waarom ik geloof’
Het geloof was er in de jeugd van Bram (19) uit Reeuwijk “wel een beetje”, maar het stond thuis nooit echt centraal. “In mijn familie kwam de kerk vooral in beeld bij bijzondere momenten, zoals een doopdienst.” Hij groeide niet op als iemand die elke zondag in de kerkbanken zat. Toch is er iets gaan schuiven.
Op zijn middelbare school, De Driestar in Gouda, kreeg Bram vrienden die wél actief geloofden. Door hen ging hij mee naar de kerk en merkte hij langzaam dat hun geloof hem aansprak. Niet omdat hij meteen overal zeker van was, maar juist omdat hij nieuwsgierig werd.
Inmiddels omschrijft Bram zichzelf als “nog steeds zoekend”. Hij leest in de Bijbel en begon - ondanks zijn dyslexie - gewoon bij Genesis. Inmiddels is hij bij Koningen. “Ondertussen ben ik nog volop aan het onderzoeken wat geloven voor mij betekent, en hoe ik daarin mijn weg vind.”
Wat vind ik waar? Waar sta ik?
Opvallend genoeg groeit zijn geloof niet alleen door christelijke vrienden, maar ook door weerstand. Tijdens zijn studie biologie in Almere ontmoet hij mensen die fel tegen geloof ingaan. “Zulke gesprekken zijn soms scherp, maar ze dwingen me wel om zélf na te denken: waarom geloof ik eigenlijk? Wat vind ik waar? Waar sta ik?
Er zijn gelukkig ook mensen in zijn omgeving die respectvol reageren en juist nieuwsgierig zijn, zegt hij. “Zij stellen me vragen over hoe ik bepaalde keuzes maak, en hoe het geloof doorwerkt in mijn dagelijks leven.”
‘Ik verlangde naar echte blijdschap, en vond iets wat dieper ging dan ik kende’
Bij Nikki (18) thuis werd vroeger eigenlijk niet over geloof gesproken. “Ik denk dat we als gezin best vastzaten in een bepaald stereotiep beeld van wat geloof was”, zegt ze. “Iets waar we vooral afstand van namen.” Toch kwam ze drie jaar geleden tot geloof. Nu studeert ze theologie in Ede en woont ze in Rotterdam bij 24/7 Prayer.
“Op de middelbare school werd ik geraakt door gesprekken met mijn docent godsdienst”, vertelt Nikki. “Ik zat in een moeilijke periode, waarin mijn ouders uit elkaar gingen en ik me leeg en uitgeput voelde. Ik merkte dat één verlangen steeds bleef terugkomen: echte blijdschap. Niet oppervlakkig, maar iets wat dieper ging. En dat heb ik gevonden.”
Later ontdekte Nikki dat er jarenlang voor haar was gebeden, door diezelfde docent en anderen op haar middelbare school. Rond diezelfde tijd ervoer ze op haar kamer, in een kwetsbaar moment, Gods aanwezigheid op een manier die voor haar alles veranderde. “Vanaf dat moment begon ik dagelijks in de Bijbel te lezen en groeide mijn geloof.”
Toen Nikki zelf tot geloof kwam, begrepen haar ouders die keuze niet meteen. “Het paste niet binnen het beeld dat zij van geloof hadden”, zegt ze. Toch zette ze door. Ze deed een tussenjaar bij 24/7 Prayer, liet zich later dopen — “mijn ouders waren er allebei bij” — en studeert nu hbo-theologie aan de CHE. Momenteel loopt ze stage in een kerk in Rotterdam-Charlois, waar ze veel met jongeren werkt.
Aan Gods bestaan twijfelt Nikki zelden. “Mijn ontmoeting met Hem voelt voor mij te echt om te ontkennen. Het was alsof God heel persoonlijk tegen me zei: ‘Wijd je leven aan Mij.’”
Generatie Gebed – Wat bezielt Gen Z? is op donderdag 11 juni om 23.15 uur te zien bij de EO op NPO 3 en op NPO Start.
Auteurs


Dit artikel hoort bij het programma
Generatie gebed - Wat bezielt Gen Z?





