Mijn spreekwoordelijke kunstgebit viel uit mijn mond toen ik de nieuwe SIRE-campagne zag. Welke cokesnuivende overbetaalde creatieveling heeft dit bedacht?
Als je wilt zien hoe een land in elkaar steekt, moet je de reclameblokken bekijken. Want daarmee proberen mensen die miljoenen betaald krijgen de inwoners van het land te verleiden. Je krijgt dus een mooie blik in de ziel van een natie. Zo weet ik dankzij reclame dat Nederlanders houden van goedkoop, no-nonsense, een beetje zelfspot en van geld. Heel veel geld.
Zwartgepakte kistdragers
Wat ik niet begrijp, is hoe de brainstorm bij SIRE is gegaan om hun nieuwe spotje te bedenken. ‘Nooit te oud om te leven’ heet-ie, en het gaat over een 50-plusser die vanuit zijn luie stoel door zwartgepakte kistdragers een rouwauto in wordt gedragen, om uiteindelijk bij een buurthuis terecht te komen en daar een potje te dansen. En ja, dat filmpje is net zo volkomen van de pot gerukt als het klinkt.
Levende lijken
Volgens SIRE zelf is de campagne bedoeld om "hardnekkige misverstanden over ouder worden te doorbreken". Want, zeggen ze, "vooroordelen beïnvloeden sterk hoe we naar ouderen kijken."
Pieter-Jan bekijkt het
Redacteur Pieter-Jan Rodenburg zet zich wekelijks achter het scherm om zich te verwonderen over het aanbod.
Dus je zet ouderen neer als levende lijken (pardon my french) om vooroordelen te beïnvloeden? Je laat een oudere op een houterige manier meedansen om misverstanden bij de jeugd de doorbreken? Je stelt een opsta-stoel gelijk aan een doodskist om 50-plussers inspirerender te laten overkomen? Welke cokesnuivende creatieveling op de Zuidas heeft dit bedacht? Wie denkt hiermee ook maar iets te bereiken? En wie heeft hier groen licht voor gegeven?
Intens beledigend
We zitten midden in een stevige vergrijzingsgolf. En ja, het is belangrijk dat ouderen actief blijven, voor hun eigen gezondheid en voor het welzijn van de samenleving. Daar mogen zowel jongeren als ouderen best bewust van zijn. Maar dat stimuleer je toch niet door een infantiel, grappig bedoeld maar intens beledigend filmpje in elkaar te zetten? Wat blijft hangen, is de boodschap: ‘50 plus? Bijna dood.’
Kap met die onzinnige, betuttelende spotjes
SIRE wil ‘voorbeelden van inspirerende 50-plussers laten zien die midden in het leven staan en daarmee de vooroordelen ontkrachten’ (dit verzin ik niet, dit zeggen ze echt zelf over hun campagne). Dat is gruwelijk mislukt, dat mag wel duidelijk zijn.
Onzinnig en betuttelende spotjes
‘De ouderdom is een prachtige kroon,’ schreef de Spreukendichter. Gelijk had-ie. Dus kijk ik met alle liefde naar alle zestig-, zeventig- en tachtigplussers die onze televisie verrijken. Zoals maandagavond laat, toen zeventiger Erik Scherder (in herhaling) toonde wat het nut van optimisme is. Dus kap met die onzinnige, betuttelende spotjes en laat wat meer grijze wijsheid zien op tv. Daar wordt heel Nederland beter van.